Les Monicas tips: Hvordan nå ut i media

Å lese en artikkel om hest eller se et hesteinnslag på tv fryder ethvert hestemenneske. Det skulle vi gjerne hatt mer av, så hvordan får vi det til? Trondheim Rideklubb med PR-ansvarlig Monica Jensen i spissen har hatt suksess med sin framgangsmåte.

Vi må tenke mye bredere enn å sende inn sportsresultatene til mediene, mener Monica Jensen i Trondheim Rideklubb. Foto: Wenche Aune
Skrevet av Rebecca Ballestad-Mender, Hestesport,  06.01.2017

Hun brenner for det hun driver med, Monica Jensen. Ideene klekkes ut både raskt og ofte. Fra våren 2015 har dette vært Monicas ansvar i klubben. Resultatene har ikke uteblitt. Det har blitt oppslag i lokalaviser, store aviser, magasiner, på nett, innslag i radio og på TV. Og Monicas erfaring er at media lar seg begeistre.

Begynte med et bittelite bilde
- Jeg har vel jobbet mot media lenger enn jeg selv er klar over. Det er flere år siden jeg fikk inn en bitte liten artikkel med et bitte lite bilde av en ponni-rytter. Det ble en liten tekst i Adresseavisen, men selv en liten tekst er bedre enn ingenting. Året etter fikk vi fokus på samme stevne i NRK 1 Midtnytt. Plutselig var det ponni-ryttere på tv, smiler Monica og fortsetter:
- Jeg har siden da hatt tett samarbeid med flere små aviser som ikke nødvendigvis skriver om stevner, men om hestestell og hva som kreves og så videre. Presenterer man dem for en historie de kan fortelle, da blir de ivrige!
I 2015 kom det et forslag om at klubben skulle ha en PR-ansvarlig. Monica ble spurt.
– Jeg ble så glad da jeg ble spurt og med et soleklart Jaaaaaa! fra meg, ler Monica.
Det året hadde klubben anlagt ny utebane. Den skulle åpnes under et «Jubileumsstevne» i forbindelse med NRYFs 100 års jubileum.
– Jeg kontaktet da ordføreren for åpning av vår nye utebane. Hun kom med et bredt smil og klippet båndet. Jeg har fått tilbakemeldinger fra flere om at det var smart å trekke inn ordføreren, at slikt gjør noe med sporten. Det medførte i hvert fall at vi fikk en hel side i Adresseavisen, sier Monica.
Hun fastslår at siden da har utviklingen bare gått en vei. I fjor ble klubben nominert til prisen Årets Rideklubb under AEG Awards.
– Det var stort for oss. Klubben ble så stolt og rørt over nominasjonen. Og dette måtte jo byens befolkning få høre om, forteller hun smilende. Hun kontaktet Radio Trondheim, og de grep nyheten med begge hender.

Man må være på
En vestentlig del av Monicas PR-strategi er å være på, hele tiden. Og da med et bredt smil. Entusiasme og glede smitter, og har lang mer positive følger enn underliggende kritikk av manglende dekning.
- Det er mange detaljer i arbeidet, mange småting.Min store premie for det at jeg er så på er at det er mye lettere å få et ja fra media. De har mange baller i luften, det skjer 1000 ting for dem, de reiser hit og dit. Kanskje glemmer de deg litt innimellom. Derfor er det så viktig at vi minner dem på sporten, hele tiden, for å ikke gå i glemmeboka hos mediefolket, sier Monica.

Vær kreativ
Å få vår sport ut i media er langt mer enn å sende inn sportsreferat. Monica lar kreativiteten blomstre: - Jeg driver og klekker ut nye ideer hele tiden!
Siste tilskudd har vært å kontakte borettslaget Risvollan. Det er et av landets aller største borettslag.
– De har sin egen TV- kanal, og jeg tenkte at i et borettslag er det rekrutteringsmuligheter!
Det startet med et stevne, der en av deltagerne var en ponniryttter som bodde i borettslaget. Monica kontaktet TV Risvollan og foreslo at de skulle følge henne under stevnet. Forslaget falt i god jord.
- Vår første snutt ble til en film hadde etter en uke 461 visninger. Det kom to telefoner til klubblederen fra to fedre i borettslaget som ønsket videre info om mulighetene til å ri og filmselskapet har hatt flere henvendelser, forteller Monica.

Får vist fram hestsporten
TV Risvollan vil ta den første filmen videre, og har planer om å lage en serie om hest. Monica bidrar med råd og veiledning. – Nå har vi et tett og fint samarbeid. Jeg er med på redaksjonsmøter for å planlegge neste film. Det gir en mulighet til å fortelle om hva denne sporten egentlig er. En i redaksjonen har ett barnebarn som hadde gått på et ponnikurs. Men familien var skeptiske til mer ridning, for dem var stempelet «rikmannssport» avskrekkende. Jeg fikk fortalt ham at man trenger ikke være millionær for å holde på med hest, jeg hadde mange vinklinger på hvordan man kan gjøre dette så billig som mulig. Han lyttet begeistret, og det er nå en liten 11-åring som får fortsette på kurs, smiler Monica.
– Og når man får media til å forstå dette har vi en mulighet til å nå ut folk med dette budskapet! Neste film vil handle om ridekurs og det at man som rytter faktisk ikke trenger noe særlig utstyr for å begynne på ridekurs. Vi må få bort rikmannsstempelet, sier Monica igjen.

En ball har begynt å rulle
TV Risvollan har to kanaler. Den ene er en ren info-kanal. Her får Trondheim Rideklubb nå legge ut en plakat om kursstart og hvor interesserte kan henvende seg. - Vi får også legge ut en plakat om når vi har stevner slik at folk kan ta turen for å bli bedre kjent med sporten, fortsetter den PR-ansvarlige ivrig.
I Trondheim er det flere borettslag, og det er det grepet fatt i.
- TV kanalen har koblet seg opp imot Ringveien borettslag som er på motsatt side av byen. Dette borettslaget er nesten like stort som Risvollan, smiler Monica. - Jeg har nå tatt tak i flere borettslag, både store og små, og ettersom filmene som er laget ligger på youtube, er det enkelt å henvise til denne informasjonen.

Enn så lenge er samarbeidet med borettslaget bare i startgropen.
– Både de og vi håper på et langt samarbeid, det er jo så mye å ha med i sporten her, smiler Monica.

Monica er også bevisst på å spre ting straks hun har mulighet.
– Ved sist stevne hadde vi blant annet besøk fra Mo i Rana. De kom også med i filmen. Derfor kontaktet jeg en i klubben der, som selvsagt syntes dette var veldig moro og som markedsførte filmen lokalt hos dem.

Et ja kommer før eller siden
Å ha en fast person i klubben som har PR for sporten som oppgave mener Monica er en klar fordel.
– Å lykkes i arbeidet mot media krever at man står på. Da er det lurt at man ikke må sjonglere stevneplanlegging og kursopplegg også. Jeg oppfordrer alle klubber, store eller små, til å ha en PR-ansvarlig!
Monicas neste engasjerte råd er å aldri gi opp.
– Fyr opp under entusiasmen din, gå på med krum hals. Send inn stoff, fortell om hva som skal skje, minn dem på det, vær ikke redd for å ta kontakt. Får du beskjed om at det ikke er plass i for eksempel en avis, så ring eller send mail til radio, ta kontakt med TV. Gi ikke opp, du får et ja før eller siden. Bli med på veien, tilby din hjelp. De fleste du møter på har ingen peiling på hestesporten, de trenger veiledning.

Monica brenner for sin oppgave, og oppdager at den bare blir morsommere og morsommere når ting begynner å skje.
- Min erfaring er at jeg seiler mer og mer i medvind. Nå begynner vi å høste fruktene av arbeidet. Og det smaker godt, sier Monica.

MONICAS 7 MEDIETIPS:

  • Oppnevn en PR-ansvarlig i klubben
  • Gi media historier å skrive, gjerne personlige, knyttet til sporten.
  • Å f.eks. invitere ordføreren til store begivenheter får pressen til å komme.
  • Tenk kreativt og utenfor boksen!
  • Gi aldri opp, fortsett å ta kontakt. Minn dem hele tiden på ting som skjer.
  • Bistå media, hjelp dem med spørsmål de bør stille. De vet sannsynligvis ganske lite om sporten!
  • Vær positiv og engasjert, det smitter!

 DENNE ARTIKKELEN ER GJENGITT PÅ NHEST.NO ETTER TILLATELSE FRA BLADET "HESTESPORT"